The Sol Duc Cabin
Photo by Olson Kundig Architects
LAKÓÉPÜLETTERVEZÉS 2.
2017/18 ŐSZI SZEMESZTER
TEMATIKA ÉS FELADATKIÍRÁS
01 ÖSSZEFOGLALÓ TANTÁRGYLEÍRÁS
A Lakóépülettervezés 2 gyakorlati tantantárgy a
Lakóépülettervezés 1 elméleti tantantárgyra, illetve a vizsgán számon kért
tankönyvre (Bitó János: Lakóházak tervezése) épül. A tantantárgy hetenként egy
alkalommal, 6 óra terjedelemben, műtermi foglalkozások, konzultációk formájában
történik.
A tervezés elméleti szabályainak megismerését követően az
őszi szemeszterben azok gyakorlati alkalmazására kerül sor, folyamatos és
személyes oktatói konzultációk, interaktív foglalkozások keretében. A
gyakorlati órák konzulensei tanszéki oktatók, valamint külsős, praktizáló
építészmérnökök (óraadók).
A tantárgy két egymástól független tervezési feladatból épül
fel, de tartalmunkban, a megoldások munkamódszerében ezek egymásra épülnek.
Az első feladat tárgya egy torony, melyet csoportban együtt
dolgozva kell elkészíteni.
A bevezető feladatnak lényege a modellezés tervezésre
gyakorolt szerepének megismerése, és a technika elsajátítása. A második feladat
egy többgenerációs családi ház terveinek elkészítése.
Az építészeti tervezés fontos elemei a tektonikus, térbeli
gondolkodás, ill. a funkcionalitás és kreativitás egyidejű alkalmazása. Nem
elégséges a program alapján tereket egymáshoz rendelni, hanem ki kell fejezni mindazokat
a lakhatással összefüggő korszerű gondolatokat, melyek megválaszolják az
otthonteremtés technikai, kulturális kérdéseit. Az alkotó-mérnök a lakóház
tervezése során szociálisan érzékenyen, elkötelezetten vesz részt az épített
környezet alakításában.
01.1 A TANTÁRGY CÉLJA
A tantárgy célja, hogy a lakások tervezésével kapcsolatos alapvető
építészmérnöki tudnivalókat a hallgatóknak átadja. Napjaink építészetében
gyorsan átalakuló, megújuló szemléleti és technológiai változásokkal
szembesülünk. Meg kell ismerni hazai és nemzetközi példákon keresztül az
előremutató, innovatív, referenciaként
szolgáló törekvéseket. A gyakorlati órákon a tankörvezetők által
meghatározott keretek között a két tervezési feladat feldolgozásán,
konzultálásán túl a kortárs lakóháztervezést bemutató hallgatói előadások,
valamint órai tervezési kisfeladatok teszik teljessé a tantárgy tematikáját.
A lakóház tervezés első lépcsőfoka a családi ház. Ez a
legegyszerűbb, melyet az összetettebb, gazdagabb és bonyolultabb téri
rendszerekből szerkesztett alacsony intenzív beépítési formák, majd az ennél is
nagyobb, városi léptékű lakóháztípusok, szövetes szerkezetek és lakótelepek
követnek. A LAKO2 2017 őszi félévben a családi ház tervezés módszertanát, gyakorlatát
személyes oktatói konzultációkkal, csoportos kiselőadásokkal, órai és kiadott
tervezési feladatokkal sajátíthatják el a hallgatók.
A LAKO2 tematikában a környezettudatos módszerek megismerése
a tervezés alapkérdései mellett nem tud megfelelő mélységben megjelenni, de a
gyakorlati órák során a tankörök egyéni tematikája, kiscsoportos foglalkozásai
– kiselőadások, szemináriumok – megkísérlik a legjobb referenciák bemutatását
és ezen keresztül tisztázni környezetünk alakításának felelősségét. A családi
ház feladatnál külön értékeljük a környezettudatos gondolkodás és innováció elemeit,
koncepcióba épülését. Ez nem csupán építészeti, de szociális érzékenység
kérdése is. A mértéktartó puritán eszközökkel tervezett családi ház napjainkban
sikeres, elismert építészeti műfaj, ennek szemlélete, nyelve folytatható a
nagyobb, középület-, ill. város léptékű építészetben. Ezt kívánja a LAKO2 előkészíteni,
megalapozni.
01.2 AZ ELVÁRÁSOKRÓL
Az értékelési szempontok azokat a hallgatói terveket ismerik
el kiválónak, amelyek egyszerre oldják meg a lakás összetett térbeli
működésének sokrétű kihívásait, kreatív módon alkalmazva a tanult, és tanulmányai
során megismert referenciákat. A terv és kisfeladat értékelések három fő
szempont alapján történnek:
Koncepció, gondolat
- ötletek,
innováció, eredetiség, jó tér és formaképzés, gondolati gazdagság
Szerkezet, technológia
- funkcionalitás, alaprajzi arányosság,
tájolás, kapcsolati rendszerek és méretek megfelelősége, szerkesztettség a
metszeteken és alaprajzokon, bútorozás pontossága és helyessége, anyaghasználat,
energiatudatosság, gazdaságosság, lépcső pontossága, tartószerkezeti
megfelelőség
Rajzi megjelenítés, prezentációs
készség
- rajzi
feldolgozás mélysége, részletezettsége és kifejező ereje,
- a makett
minősége.
01.3 A félév teljesítésének feltételei:
A félév teljesítésének
feltételeiről jelen Tantárgyleíráshoz csatolt Ütemterv végén szerezhető
részletes információ.
02 1. FELADAT _ BIVAK
TORONY csoportos feladat
Többszintes torony tervezése 3 fős csapatokban.
Meg kell tervezni egy kötelezően váz‐, vagy falszerkezettel készülő,
maximálisan 16 m magasságú torony-testet. A szabadon formálható tömegben zárható
hálózsákos pihenő-alvó helyeket kell kialakítani. 16 fő elhelyezését szükséges biztosítani
egy, vagy több osztott térben, ehhez kell hangolni tervezés során a toronyszerkezet
méretét, nagyságát. A torony legyen gazdaságosan megépíthető, a szállásokon túl
a torony legmagasabb pontján kilátót kell kialakítani, amit mások számára a
zárható bivak terek mellett elérhetővé kell tenni.
20 cm-nél nagyobb lépcsőfellépést, vagy az OTÉK-ban
meghatározott emelkedésnél meredekebb
rámpát nem lehet alkalmazni a szerkesztésnél.
A tervezési program fent leírt elemeinek felhasználása
mellett a tankörvezetők a tervezési programot kiegészíthetik, pontosíthatják.
Helyszín:
A hallgatóknak kell kijelölni a lokációt, meghatározni azt a
helyet, amely megfelelőképpen inspiratív, a tervezők építészeti koncepciójába
leginkább illeszthető. Rövid, tömör szöveges ismertetővel és egy vázlatos
helyszínrajzzal kell jelölni, bemutatni a torony helyfoglalását. Választható
település, falusi vagy városi környezet, de éppúgy park, erdő, vagy szántó is.
A feladat lényege a szabad építészeti koncepció megvalósítása, a tervezési hely
és környezet , valamint egyszerű, de valós szerkesztési szabályok megválasztása
minimális szabályozási környezetben. A bivaktorony egy nyitott, az építészeti
ötletre és kreativitásra hangsúlyt helyező gyakorlat, a kötött szabályokkal
rendelkező 2. tervezési feladat előkészÍtése kíván lenni.
Beadandó munkarészek:
a terv vetíthető prezentációja
(pdf, avi,mp4, jpeg stb. formátumban,folyamatos vetítéssel, esetleg
hangosítással)
csapatonként 1
db 20 x 20 cm méretű alaplemezre, terepre helyezett makett, melynek anyagát a
tankörvezetők határozzák meg: m=1:50
max. 2 db A3
lapra szerkesztett m=1:100 alaprajzok, magyarázó ábrák minden szintről szabadon
választott grafikával, szöveges alapterületi összesítővel, rövid műszaki
ismertetővel, és a helyszín, környezet ábrázolásával.
jellemző
metszet: m=1:100
anyaghasználat:
tankörvezetők által egyénileg meghatározva
ütemezés: feladatkiadás
+ 2 konzultáció
értékelés: csatolt
ütemterv szerint.
03 2. FELADAT _ CSALÁDI HÁZ egyéni feladat
A feladat célja egy valós családi ház tervezési folyamatának
gyakorlati és elméleti megismerése. Az egyéni terv fejlesztésével párhuzamosan
csoportos kiselőadások és órai kisfeladatok segítik a családi ház,
lakóháztervezés és építés hazai és nemzetközi gyakorlatát bemutatni, legjobb
referenciáit megismertetni.
A feladat:
A hallgatóknak egyénenként meg kell tervezni egy teljes
értékű, funkcionalitásában hiánytalan, két szülő, két gyerek és egy nagyszülő számára
készülő családi házat.
Megkötések:
–
a lakóépület nettó (falak nélküli) alapterülete
(gépkocsi tároló és a határoló szerkezetek alaprajzi területe nélkül) 140 m2
- 200 m2 között legyen;
–
az épület kizárólag lakófunkciót tartalmazhat, de
a program a vendégszoba, dolgozó, könyvtárszoba, tárolók, gépészeti helyiség,
vizesblokkok, stb. száma tekintetében személyre szabható.
A hallgatónak a tervezés megkezdésekor TERVEZÉSI
PROGRAMOT kell készíteni. Ez jelenti a további munka alapját.
A telken belül a gépkocsi-elhelyezést
legalább 2 autó számára fedett-nyitott, vagy zárt térben kialakított módon biztosítani
kell. A gépkocsitároló és főépület fedett összekötése nem kötelező.
Zárt gépkocsitároló csak épületen
(főépületen) belül alakítható ki!
Helyszín:
Budapest, III. ker. Kolostor utca
14B., hrsz: 16111/5
alapterület: 1061 m2
övezet: L6_III-SZ_N
lásd. bővebben mellékletben
03_1
KONCEPCIÓTERV
-
tervezési alapprogram-családmodell
-
helyszínrajz M=1:500
-
alaprajzok és rétegvonalra merőleges (!) metszet M=1:100
-
tömegmakett, tereppel M=1:200
*
-
legalább 2 távlati kép, vagy tömegvázlat
szabadon választott technikával
*A makettet egységesen kartonból
rétegvonalakkal modellezett tereppel és szabadon választott anyagból (papír,
fém, gipsz, műanyag) formált épülettömeggel kell kialakítani.
Az teljes telket bemutató makett léptéke
m=1:200.
03_2
VÁZLATTERV kötelező munkarészei:
-
tervezési alapprogram-családmodell, lakásalaprajzi
koncepció, kertkapcsolat, helyiséglista
-
helyszínrajz, utakkal támfalak és lépcsők
ábrázolásával M=1:500
-
alaprajzok és rétegvonalra merőleges (!) metszet M=1:100
*
-
tömegmakett, tereppel M=1:200
**
-
legalább 2 távlati kép, vagy tömegvázlat
szabadon választott technikával
-
építészeti koncepció lap
* A metszetnél a meglévő terepvonalat és a
tervezett terepvonalat megkülönböztetve kell ábrázolni.
**A makettet egységesen kartonból rétegvonalakkal
modellezett tereppel és szabadon választott anyagból (papír, fém, gipsz,
műanyag) formált épülettömeggel kell kialakítani. Az egész telket mutató makett
léptéke m=1:200.
03_3
VÉGLEGES beadandó munkarészek:
- a koncepció és a tervezési folyamat
bemutatása – folyamatábra, alaprajz és szintek térbeli felépítésének
szemléltetése, referencia és hivatkozások feltüntetése. Az építészeti koncepció
szöveges megfogalmazása min. 5 mondatban.
- helyszínrajz
a szomszédos épületekkel, utakkal támfalak és lépcsők ábrázolásával: m=1:500
(tetőfelülnézet, telekhasználat,
magassági és telepítést mutató kóták, fakiültetés, zöldfelület, járdák, belső
utak)
- összes
szint alaprajza, alapkótákkal és helyiségjelöléssel: m=1:100
(terepcsatlakozással, bútorozva,
szintkótákkal)
- jellemző szintvonalra
merőleges metszet: m=1:100
(terepcsatlakozással,
szintkótákkal és padló-födém rétegrenddel)
- összes
homlokzat: m=1:100
(telekhatáron belüli
környezettel)
- építészeti
koncepció bemutatása külön tervlapon
(magyarázó ábrákkal, szöveggel, hivatkozásokkal)
- tömegmakett:
m=1:200*
(terepalakítással)
- min. 1 db
jellemző távlati kép: m=1:200
- a beépítési mutatók, szintenkénti
és összegzett alapterületi kimutatás, felhasznált építőanyagok, burkolatok,
fedések jelölése
- a
feldolgozás történhet szabadkézi
grafikával, kollázzsal, képmódosító eljárás alkalmazásával, és digitálisan is
(pl. SketchUp, ArchiCad, AutoCad, stb.
*A makettet egységesen világos sörkartonból, vagy
mikrohullám kartonból rétegvonalakkal modellezett tereppel és szabadon
választott anyagból (papír, fém, gipsz, műanyag) formált épülettömeggel kell
kialakítani. A teljes telket bemutató makett léptéke m=1:200.
Ütemezés: ütemterv szerint
Kötelezően betartandó szabályok, alapadatok:
- OTÉK
- beépítési szabályok: elő-, oldal- és hátsókert,
beépítettség, szintterület, építménymagasság, zöldfelület
- tervezési alapprogram
04. AZ ÉRTÉKELÉS 4 SZEMPONTJA
04.1 ALAPGONDOLAT
Az építészeti koncepció minősége,
bemutatásának technikai színvonala. A korszerű térképzés elvei milyen szinten
valósulnak meg a tervben?
04.2 SZERKESZTÉS
Helyiségméretezés, funkcionális
kapcsolatok, tájolás, épületszerkezetek, berendezés – az alapgondolattal
összefüggésben: korrekt épületszerkezeti rendszer, ésszerű megvalósíthatósággal
(alkalmazott szerkezet tervlapon történő rövid szöveges ismertetése). Tájolás
függvényében az árnyék és napvédelem teljesítése, ennek megjelenítése a
terveken.
04.3 KÖRNYEZETTUDATOSSÁG
Napjaink tervezési gyakorlatában
fokozott figyelmet kap a környezettudatos elvek szerinti tervezés és
megvalósítás, ezen elvek hiteles, innovatív alkalmazása, az ehhez kapcsolódó
elkötelezett kísérletek sokasága. A családi ház feladatban a környezettudatos
gondolkodás, innováció megjelenése plusz értéket hordoz. A gyakorlati órákon a
telepítés, igazodás, alaprajzi, és tömegalakítás kérdésein túl a tankörök egyéni
módszerrel a fenntarthatóság, környezettudatosság kérdéseit is körbejárják,
megismerik a legfontosabb referenciákat. Az értékelésnél vizsgáljuk, milyen
fokon épül be az építészeti koncepcióba
a környezettudatos gondolkodás és felelősség.
04.4 RAJZI ÉS MAKETT FELDOLGOZÁS (vizuális
minőség - az alapgondolattal összefüggésben)
Érthető, tiszta
grafikai feldolgozás, léptékhelyes ábrázolás. A digitális feldolgozás,
modellezés, látványtervezés esetén elvárt azok megfelelő esztétikai színvonalon
történő alkalmazása.
05. MELLÉKLET
Budapest, III. ker. Kolostor
u.14/b. telek geodézia és szabályozási dokumentumok
szeptember 4. | tanévkezdés, 1. feladat kiadása |
szeptember 11. | konzultáció |
szeptember 18. | konzultáció |
szeptember 25. | 1. feladat beadása, értékelése, 2. feladat kiadása |
október 2. | konzultáció |
október 9. | koncepcióterv bemutatása, értékelése |
október 16-20. | vázlattervi feldolgozási hét |
október 23. | tanítási szünet |
október 30. | konzultáció |
november 6. | konzultáció |
november 13. | vázlatterv bemutatása, értékelése |
november 20. | konzultáció |
november 27. | konzultáció |
december 4. | feldolgozási hét kezdete |
december 8. | 2. feladat beadása (péntek 12.00 h) |
december 15. | 2. feladat pótbeadása (péntek 12.00 h) |
A 2. tervezési feladat pótbeadási határideje: | |
2017. 12. 15. (péntek) 12.00 óra (különeljárási díjjal) | |
Ez után az időpont után tervet beadni nem lehet! | |
A félév teljesítésének feltételei: | |
Az 1. sz. feladat a félévközi határidőt követő 1 héten belül pótolható. A nem határidőre, pótolva leadott 1. feladat értéke a pótbeadással 20%-kal csökken. Új feladatot csak az kaphat, aki előző tervét már leadta. Az 1. sz. feladat elégtelen minősítés esetén 1 héten belül javítható. A javítást követő, esetleges ismételten elégtelen érdemjegy elérésével a félév megtagadása jár. Elégtelentől eltérő érdemjegy szerzése esetén a feladat javítása nem lehetséges. A végső határidők elmulasztása, bármely tervezési feladat elégtelen minősítése, valamint a második feladat vázlattervének nem teljesítése a félév megtagadásával jár. A gyakorlati jegy megállapításakor a tervek minősítése és a féléves munka kerül figyelembevételre az alábbi módszer segítségével: súlyozott átlag számítása, ahol az 1. feladat 20%, míg a 2. feladat végleges jegye 80%-os súllyal kerül figyelembe vételre. A tárgy jellegéből fakadóan a TVSZ szerinti jelenlét kötelező: a 30%-nál nagyobb mértékű hiányzás a félév megtagadását vonja maga után. A végleges jegy a félév végi, az évfolyam egészét áttekintő osztályozó konferencián kerül kialakításra. | |
Budapest, 2017. szeptember 4. | |
Vincze László DLA | |
egyetemi docens, tárgyfelelős |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése