Sleeper cabin with attached outhouse in Eastern, North Carolina.Built and contributed by Steven Harrell.
Lakóépülettervezés 2.
01 Összefoglaló
Tantárgyleírás
A Lakóépülettervezés 2 gyakorlati tantantárgy a Lakóépülettervezés
1 elméleti tantantárgyra, illetve a vizsgán számon kért tankönyvre (Bitó János:
Lakóházak tervezése) épül. A tantantárgy hetenként egy alkalommal, 6 óra terjedelemben,
műtermi foglalkozások, konzultációk formájában történik.
A tantantárgy központi eleme a lakás, fő célja a lakással
kapcsolatos alapismeretek elsajátítása, azok
gyakorlati alkalmazása, lakás és épület, illetve épület és
környezet viszonyának megítélése.
A lakóépületek tervezése során először találkozik a hallgató
összetett tervezési feladattal. A családi ház méreteit, léptékét tekintve a
legkisebb feladatok közé sorolódik .De mivel a lakhatás elemi alkotórészéről
van szó, épp ezért a legérzékenyebb, legszemélyesebb tervezési műfaj, ezért dinamikusan
változó igényeknek kell megfelelnie.
A tervezés elméleti szabályainak megismerését követően az
őszi szemeszterben azok gyakorlati alkalmazására kerül sor, folyamatos és
személyes oktatói konzultációk, interaktív foglalkozások keretében. A
gyakorlati órák konzulensei tanszéki oktatók, valamint külsős, praktizáló
építészmérnökök (óraadók).
Az építészeti tervezés lényege a kreativitás. Nem elégséges
a program alapján tereket egymáshoz rendelni, hanem ki kell fejezni mindazokat
a lakhatással összefüggő korszerű gondolatokat, melyek megválaszolják az
otthonteremtés technikai, kulturális kérdéseit. Az alkotó-mérnök a lakóház
tervezése során szociálisan érzékenyen, elkötelezetten vesz részt az épített
környezet alakításában.
01.1 A tantárgy céljai
A tantárgy célja, hogy a lakások tervezésével kapcsolatos alapvető
építészmérnöki tudnivalókat a hallgatóságnak átadja. A lakóház tervezés első
lépcsőfoka a családi ház. Ez a legegyszerűbb ,melyet az összetettebb,gazdagabb
és bonyolultabb téri rendszerekből szerkesztett alacsony intenzív beépítési
formák, majd az ennél is nagyobb, városi léptékű lakóháztípusok,szövetes
szerkezetek és lakótelepek követnek. A LAKO2 2016 őszi félévben a családi ház
tervezés módszertanát,gyakorlatát személyes oktatói konzultációkkal,csoportos
kiselőadásokkal,órai és kiadott tervezési feladatokkal sajátíthatják el a
hallgatók.
A tantárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókkal a
tervezés összetett,sokirányú folyamatát,és bevezetést adjon az építészeti nyelv
használatához, értelmezéséhez.
A tárgy célja továbbá bevezetést adni a környezettudatos
gondolkodás építészeti aspektusairól.
01.2 Az elvárásokról
Az értékelési szempontok azokat a hallgatói terveket ismerik el kiválónak, amelyek egyszerre oldják meg a
lakás összetett térbeli működésének sokrétű kihívásait, kreatív módon alkalmazza a tanult,
és tanulmányai során megismert referenciákat.A terv és kisfeladat értékelések
három fő szempont alapján történnek:
Koncepció, Gondolat
- Ötletek,
Innováció, Eredetiség, Jó Tér És Formaképzés, Gondolati Gazdagság
Szerkezet, Technológia
- funkcionalitás, alaprajzi
arányosság, tájolás, kapcsolati rendszerek és méretek megfelelősége,
szerkesztettség a metszeteken és alaprajzokon, bútorozás pontossága és
helyessége, anyaghasználat, energiatudatosság, gazdaságosság, lépcső
pontossága, tartószerkezeti megfelelőség;
Rajzi Megjelenítés, Prezentációs Készség
- rajzi
feldolgozás mélysége részletezettsége és kifejező ereje,
- a
makett minősége,
01.3 A félév teljesítésének feltételei:
A félév teljesítésének
feltételeiről jelen Tantárgyleíráshoz csatolt Ütemterv végén szerezhető
részletes információ.
02 1. FELADAT_KIS HÁZ
FOLYÓPARTON
egyéni feladat
A feladat
Meg kell tervezni és makettezni egy a Felső Tisza partján álló
kis nyaralóházat
A cél egy fából megépíthető ház, jól használható belső (lakrész)
és külső (terasz) fedett-nyitott terekkel tagolva. Az építményt 2,4 m lábakra
állított teraszra, platformra kell helyezni, a mértékadó árvízszint felé emelve,
a folyó part felé fordulva .
Adatok
kötelezően kialakítandó terasz(platform-építési hely)
geometria: sz = 9,00 m; h = 9,00 m; m=2,4 m
összes (bruttó) szintterület: max. 50 m2
tervezési program: közös lakótér, hálórész, konyharész,
terasz szabadon kialakított belső tagolással, a megemelt lakótér a földtől
legalább 2,4 m magasságban legyen, a mértékadó árvízszint felett. A feljutást
lépcsővel, vagy rámpával kell megoldani!A felhasználható építőanyag fa és
fém,vagy beton egyaránt lehet, de a makettet egységesen csak hurkapálcából
kérjük elkészíteni,falakat, tetőt, födémet egyaránt! Kérjük más anyagot ne
használjatok.
Helyszín:
Tivadar község, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye, Felső
Tiszavidék, folyópart, nyaralótelep
http://www.tivadar.hu/
Beadandó munkarészek:
alaprajz(ok), lépték: M=1:100;
makett, lépték: M=1:50
Az épület földszintes és emeletes kialakítású egyaránt
lehet, de a fallal körülvett terek összes alapterülete nem lehet 50 m2
‐nél nagyobb (összes szintterület).
Bútorozást nem kell ábrázolni, de a belső funkciók
elosztását láttatni, jelezni kell.
A3 lapra szerkesztett alaprajz szabadon választott
technikával készülhet. Ábrázolni kell a terepszintről történő feljutást,
lépcsőt, vagy rámpát.
Makett anyaga:
A falak, födémek, tetőszerkezet, valamint a terasz
egységesen hurkapálcából készülnek.
A makettezés, modellezés gyakorlatának szerepe a
tervezésben:
A makettezés, mint kreatív tervezési eszköz a külső - belső
terek, tömegformálás kialakításában, teherhordó szerkezetek értelmezésében
játszik szerepet, gyors és áttekinthető léptékhelyes eredményt nyújt. A feladat
során a makettépítés gyakorlati fogásait lehet fejleszteni.
Idő kiméret:
feladatkiadás + 1 konzultáció
Értékelés:
csatolt ütemterv szerint.
03 FELADAT 2. LAKÓTORONY
csoportos feladat
A feladat:
3 szintes lakótorony tervezése 3 fős csapatokban. Meg kell szerkeszteni
egy kötelezően váz‐, vagy falszerkezettel határolt 6m x 6m x 12m –es testet.
Ebbe a geometriailag meghatározott tömegben üres terekkel létrehozott lakóteret
kell tervezni. A 2- vagy 4 szinten kialakított térrendszer fűtött belső és
külső tereket, teraszokat, belső átriumot egyaránt magába foglalhat. A
tervezett térrendszer legyen minél érdekesebb, de egyben minden tekintetben a használatnak
megfelelő elemekkel készüljön az épület. A lépcsők szerkesztése, a lakóterek
méretezése a Lakó1. során tanultak szerint történjen! 20 cm-nél nagyobb
lépcsőfellépést nem lehet alkalmazni a szerkesztésnél!
Az előírt, a feladat határait kijelölő határozott tömegen
belül a tervezői kreativitás keresése,
a terek több szinten történő elhelyezésének és
összekötésének, kapcsolatainak lehetőségeinek kiaknázása a cél.
A tervezési program kötelező elemeinek felhasználása mellett
egyéni, a hallgatókra jellemző programelemekkel kiegészített sajátos, építészeti
terv elkészítése a feladat.
Adatok:
rögzített befoglaló méret: 6m x 6m x12m;
szintek száma: 2-4;
kötelező minimális program: 2 szoba, nappali, konyha,
étkező,vizes helyiségek, fedett-‐nyitott külső terek;
tömegalakítás: a tömbből csak nyitott erkély és
teraszkonzolokkal szabad kilépni, maximálisan 3 m-‐
re a homlokzati sík elé. A falakban tetszés szerinti
lyukasztások jöhetnek létre.
Helyszín:
A hallgatóknak kell kijelölni a lokációt, meghatározni azt a
helyet, amely megfelelőképpen inspiratív, a tervezők építészeti koncepciójába
leginkább illeszthető. Szöveges ismertetővel és egy vázlatos helyszínrajzzal
kell jelölni, bemutatni a torony helyfoglalását. Választható település,falusi
vagy városi környezet,de épp úgy park, erdő,vagy szántó is. A feladat lényege a
szabad építészeti koncepció megvalósítása, a tervezési hely és környezet
,valamint egyszerű, de valós szerkesztési szabályok megválasztása minimális
szabályozási környezetben. A lakótorony egy nyitott, az építészeti ötletre és kreativitásra
hangsúlyt helyező gyakorlat, a kötött szabályokkal rendelkező 3. tervezési
feladat bevezetője kíván lenni.
Beadandó munkarészek:
Csapatonként 1 db fehér papír karton, alaplemezre, terepre
helyezve.
Alaplemez mérete 30 x 30 cm alaktartó karton vagy fa, hátlapon
az alkotók nevével.
makett lépték: 1:50
max. 2 db. A3 lapra szerkesztett m 1:100 alaprajzok,
magyarázó ábrák minden szintről szabadon választott grafikával, szöveges
alapterületi összesítővel, rövid műszaki ismertetővel,és a helyszín
ábrázolásával.
Kötelező anyaghasználat: fehér
karton makett
Idő kiméret: feladatkiadás
+ 2 konzultáció
Értékelés: csatolt
ütemterv szerint.
04 3. FELADAT
CSALÁDI HÁZ A XII. KERÜLETBEN
egyéni feladat
A feladat célja:
A feladat célja egy valós családi ház tervezési folyamatának
gyakorlati és elméleti megismerése. Az egyéni terv fejlesztésével párhuzamosan
csoportos kiselőadások és órai kisfeladatok segítik a családiház, lakóház
tervezés, építés hazai és nemzetközi gyakorlatát bemutatni,legjobb referenciáit
megismerni.
A feladat:
A hallgatóknak egyénenként meg kell tervezni egy teljes értékű,
funkcionalitásában hiánytalan, két szülő, két gyerek számára készülő családi
házat.
Megkötések:
a lakóépület nettó alapterülete (gépkocsi tároló és a
határoló szerkezetek alaprajzi területe nélkül) 120 m2 - 200 m2
között legyen;
az épület kizárólag lakófunkciót tartalmazhat;
gépkocsi elhelyezést legalább egy
autó számára biztosítani kell telken belül úgy, hogy a gépkocsi tárolóból a
lakóépületbe fedett módon el lehessen jutni
Helyszín:
Budapest, XII. Kikerics utca 14.
Hrsz.: 8964/4
Google street view:
A telek beépíthetőségének
paraméterei:
a telek területe 1786
m2
beépítés jellege: szabadon
álló beépítés
legnagyobb beépítettség: 10
%
legkisebb zöldfelület: 80
%
építménymagasság: 6,5
m
előkert, oldalkert mérete: min. 3,25m
szintterületi mutató: 0,25
LETÖLTHETŐ adatszolgáltatás:
Vázlatterv
kötelező munkarészei:
helyszínrajz M=1:500
alaprajzok és 1 jellemző metszet M=1:200
tömegmodell, tereppel M=1:200
szabadkézi távlati kép, vagy tömegvázlat szabadon választott
technikával
Félév végi beadandó munkarészek:
A koncepció és a tervezési folyamat bemutatása – folyamatábra,
alaprajz és szintek térbeli felépítésének szemléltetése, referencia és
hivatkozások feltüntetése. Az építészeti koncepció szöveges megfogalmazása min.
5 mondatban.
- helyszínrajz
M=1:500
(tetőfelülnézet, telekhasználat,
magassági és telepítést mutató kóták)
- összes
szint alaprajza M=1:100
(terepcsatlakozással, bútorozva,
szintkótákkal)
- jellemző
metszet M=1:100
(terepcsatlakozással,
szintkótákkal)
- összes
homlokzat M=1:100
(telekhatáron belüli
környezettel)
- építészeti
koncepció bemutatása külön tervlapon
(magyarázó ábrákkal szöveggel, hivatkozásokkal)
- tömegmodell M=1:200
(terepalakítással)
- min. 1
db jellemző távlati kép M=1:200
Idő kiméret és értékelés: csatolt
ütemterv szerint.
Kötelezően betartandó alapadatok:
- OTÉK
- beépítési szabályok (elő-, oldal- és hátsókert,
beépítettség, szintterület) építménymagasság, zöldfelület – ahol szükséges,
konzulensi segítséggel
- tervezési program (család mérete,
esetleges szokásai, autóelhelyezés)
Az értékelés 5
szempontja:
1.
ALAPGONDOLAT (a koncepció minősége, bemutatása
és megvalósulása) mely a korszerű térképzés elvei és gyakorlata szerint logikus,tiszta
szerkezettel valósul meg .
2.
SZERKESZTÉS (helyiségméretezés, funkcionális
kapcsolatok, tájolás, épületszerkezetek, berendezés – az alapgondolattal
összefüggésben) .Korrekt épület szerkezeti rendszer,ésszerű
megvalósíthatósága,alkalmazott szerkezet tervlapon történő rövid szöveges
ismertetése. Tájolás függvényében az árnyék és napvédelem teljesítése.
3.
KÖRNYEZETTUDATOSSÁG elveinek érvényesítése
A lakhatási
körülmények évezredek során kialakult megoldásait a „fenntarthatóság”
folyamatosan formálódó kritériumrendszere új aspektusokkal gazdagítja, részben
a technikai változások, részben az életkörülményekben beállt jelentős eltérések
miatt, általában a Föld eltartó képességének megtartása és az egészséges
környezet létrehozása érdekében.
A „Gondolkodj
globálisan, cselekedj lokálisan” nem csak a helyszín szempontjából kell, hogy
alapelv legyen, hanem meg kell tanulnunk, hogy a kis- vagy részeredmények
nélkül nem lesz nagyobb léptékű eredmény sem. Ezért a tervezés, az építés és a
fenntartás során minden egyes előrelépés számít. A közbeszédben a korábban
szinte kizárólag a táji-természeti környezet fenntarthatóságaként értelmezett
zöld irányzatok mára életünk szinte minden területét átszövik, az étkezés, a
tisztálkodás,a szabadidő eltöltése, az iskola és a munkahely is lehet már öko,
vagy zöld.
Az építésben
a környezet fenntarthatósága a táji, természeti környezet mellett a kulturális
és épített környezetet is jelenti. A gazdasági pillér a pénzügyi rendszerre, a
megvalósítás és az üzemeltetés kérdéseire, a szociális pillér pedig a jelen és
jövő szociális rendszerében egyaránt alkalmas, rugalmas megoldásokra való
törekvést jeleníti meg. Az „energiatakarékos épület” kritériumrendszerének
megalkotásával az energiaválság első hulláma utáni évtizedben az
energiafelhasználás csökkentését helyezték fókuszba. Ez a kritériumrendszer
lett később a hőtechnikai szabványok alapja.
Rendszerben kell gondolkodni: olyan rendszert
létrehozni, amelyben a természeti, társadalmi és gazdasági célok egyaránt megvalósulnak.(Bitó
János:Lakóépületek tervezése)
4. RAJZI és makett feldolgozás
(vizuális minőség - az alapgondolattal összefüggésben)
érthető
,tiszta grafikai feldolgozás, léptékhelyes ábrázolás.
Budapest, 2016.08.31.
Vincze László DLA
egyetemi docens
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése